16 December 2012

AIM agih RM7.5 bilion untuk 330,000 usahawan

KUALA LUMPUR 2 Dis. - Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) telah mengagihkan pembiayaan mikro sebanyak RM7.5 bilion kepada 330,000 usahawan tempatan sejak agensi itu ditubuhkan pada 1987.
Pengarah Urusannya, Datuk Zabidah Ismail berkata, pengagihan pembiayaan itu adalah kepada go longan miskin yang mempunyai pendapatan bulanan di bawah RM2,300.
Katanya, hampir keseluruhan pembiayaan yang dikeluarkan adalah kepada penduduk luar bandar dan AIM merancang untuk membuka bantuan pembiayaan kepada penduduk bandar miskin selepas ini.
"Sebanyak 58 peratus daripada pembiayaan yang diagihkan adalah untuk usahawan yang menjalankan perniagaan peruncitan, manakala bakinya adalah dalam pelbagai sektor lain termasuk perkhidmatan, perladangan, perikanan dan lain-lain lagi," katanya.
Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas menghadiri majlis menandatangani perjanjian memorandum persefahaman (MoU) di antara AIM dengan Wilayah Autonomi Islam Mindanao di sini baru-baru ini.
Pinjaman maksimum untuk peminjam pertama kali AIM adalah sebanyak RM3,000 dan para pe minjam yang mempunyai rekod pinjaman yang baik boleh membuat pinjaman sehingga RM50,000.
Tempoh pembiayaan adalah se lama setahun hingga lima tahun.
AIM hanya mengenakan caj pengurusan sebanyak 10 peratus daripada jumlah pinjaman usahawan setahun.
Tambah Zabidah, kadar pembayaran balik pinjaman pembiayaan mikro AIM setakat ini amat tinggi iaitu 99.6 peratus, manakala kadar hutang tidak berbayar (NPL) adalah 0.4 peratus.
Katanya, selain mempunyai pejabat rangkaian yang luas iaitu 123 cawangan di seluruh negara, AIM turut menggunakan mekanisme yang betul bagi mendapatkan balik bayaran pinjaman.
"Faktor lain seperti majoriti peminjam wanita boleh diambil kira sebagai penyumbang rekod pembayaran yang baik kepada AIM selama ini," ujarnya.

No comments:

Post a Comment