03 July 2012

MALAM NISFU SYAABAN
hari nie 4hb July 2012..bersamaan 14 Syaaban selepas Maghrib (Malam Nisfu Syaaban) esok 15 Syaaban bersamaan Nisfu Syaaban bermaksud pertengahan bulan Syabaan..Kelazimannya org2 muslim membaca 3 kali Yassin pd malam Nisfu Syaaban..
Selesai sembahyang Maghrib hendaklah membaca Yasin yg pertama(1) dengan niat panjangkan umurnya dalam mentaati Allah. Kemudian berdoalah.
(2) Kemudian dibacakan pula Yasin yg ke-2 dengan diniatkan diluaskan Allah rezekinya yang halal dan diberkatinya, kemudian lalu dibacakan doanya.
(3) Kemudian dibacakan pula Yasin yg ke 3 dengan niat minta mati dalam iman, kemudian lalu dibacakan doanya.
daripada Saidina 'Ali R.A bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda "Apabila masuk malam nisfu Sya'ban, maka hendaklah kamu bangun pada malamnya dan berpuasa pada siang harinya, Sesungguhnya Allah Ta'ala menurunkan malaikatnya ke langit dunia pada malamnya setelah terbenamnya matahari, lalu Allah berkata : Sesiapa yang memohon keampunan padaKu maka Aku akan mengampunkan baginya, Sesiapa yang memohon rezeki padaKu maka Aku akan memberikannya rezeki, Sesiapa yang ditimpa musibah maka Aku akan melepaskannya, sesiapa yang demikian...sesiapa yang demikian ...sehinggalah terbitnya fajar." [Riwayat Ibnu Majah]
daripada Ummul Mukminin Sayidatina 'Aisyah R.A telah berkata : "Aku telah kehilangan nabi S.A.W pada suatu malam, maka aku telah keluar untuk mendapatinya maka baginda berada (sedang berdiri di kawasan perkuburan) Baqi' sambil mendongakkan kepalanya ke langit. lalu baginda berkata : Wahai 'Aisyah, adakah kamu takut Allah dan Rasulnya melakukan kezaliman ke atas kamu? Berkata 'Aisyah : Bukan demikian sangkaanku tetapi aku menjangkakan kamu telah pergi kepada sebahagian daripada isteri-isteri kamu (atas perkara-perkara yang mustahak lalu aku ingin mendapat kepastian). Lalu baginda bersabda : Sesungguhnya Allah Ta'ala telah turunkan (malaikatNya dengan perintahNya) pada malam nisfu Sya'ban ke langit dunia, lalu Allah mengampunkan dosa-doa (yang dilakukan oleh hambaNya) lebih banyak daripada bilangan bulu-bulu yang terdapat pada kambing-kambing peliharaan (bani) Kalb." [Hadis Riwayat Al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad.]

No comments:

Post a Comment