13 February 2012

Bagaimana mengubah diri ke arah yang lebih baik?

Tidak kira usahawan ataupun tidak, setiap orang pasti mahu mengubah diri ke arah yang lebih baik.

Berikut adalah empat langkah yang boleh dipraktikkan untuk merubah diri secara sedikit demi sedikit:

1. Akui diri sebagai manusia yang lemah. Perlu kita mengakui bahawa kita adalah manusia yang lemah. Hanya ALLAH sahaja yang sempurna. Apabila kita akui hal ini, maka kita akan tetap bermotivasi untuk hidup dan proses untuk menjadi manusia yang lebih baik akan menjadi lebih mudah.

2. Sentiasa berdoa mengharapkan bimbingan, perlindungan dan bantuan daripada ALLAH SWT agar kita sentiasa dipermudahkan untuk menjadi manusia yang diredai-Nya.

3. Kurangkan aktiviti-aktiviti yang tidak berguna untuk dunia dan akhirat. Sebagai usahawan, kita perlu mengurangkan perkara yang membazir masa seperti melayari laman web sosial tanpa tujuan dan matlamat. Gunakan ia untuk bisnes sahaja dan elakkan berlebih-lebihan.

4. Keterbalikan untuk perkara ke-3 di atas, kita tukarkan perkara yang tidak bermanfaat dengan perkara yang lebih berguna seperti memperbanyakkan membaca buku, menyertai seminar, belajar ilmu Agama (atau kuliah Agama) dan sebagainya. Hanya ilmu yang akan dapat menjadikan kita lebih baik daripada hari semalam.

Lakukan empat langkah di atas secara konsisten pada setiap hari, dan lakukan ‘review’ terhadap perkembangan semasa. Apabila kita sentiasa melihat pada tahap mana perkembangan kita, maka lebih mudah untuk kita merancang dan berusaha untuk terus merubah diri ke arah yang lebih hebat!

No comments:

Post a Comment